Waar let u op bij een verhuizing?

Een verhuizing is een prima moment om te wisselen van energieaanbieder. Tijdens een verhuizing zijn er toch al een aantal zaken die veranderen dus een verandering van energiemaatschappij kan er direct bij. Natuurlijk zijn er in zo’n geval een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Die zetten we hier even op een rijtje.

Geef de verhuizing door

Of u nu wel of niet van aanbieder wisselt geef in elk geval altijd tijdig door dat u gaat verhuizen. Meestal duurt het ongeveer 14 dagen voordat alles door de leverancier is afgehandeld. Het beste kunt u ervoor kiezen om al een paar maanden van te voren de verhuizing kenbaar te maken, op die manier is de kans dat er iets misgaat zeer klein. Bent u op de één of andere manier toch te laat met het doorgeven van wijzigingen dan kan het gebeuren dat u op uw nieuwe adres een paar dagen zonder energie zit. Wanneer u merkt dat u mogelijk te laat bent, neem dan contact op met één van onze medewerkers en we proberen de situatie met voorrang te behandelen.

Contract blijft contract

Wanneer u een contract heeft met een bepaalde energieaanbieder blijft dit contract geldig, ook als u verhuist. Om in uw nieuwe woning gebruik te kunnen maken van de diensten van een nieuwe maatschappij moet uw oude contract dus opgezegd worden. Ook kan het zijn dat u een tijdelijk contract had dat op het moment van verhuizen afloopt, in dat geval hoeft er zelfs niet opgezegd te worden. Het opzeggen van een doorlopend contract, ook bij verhuizing hoeft u overigens niet zelf te doen. Dat doen wij natuurlijk voor u. Het kan wel zo zijn dat wanneer u een doorlopend contract laat opzeggen de leverancier om een opzeggingsvergoeding vraagt. Dit is niets anders dan een chique woord voor de boete uit de boeteclausule.

Het opnemen van de meterstanden

Het opnemen van de meterstanden is een klusje dat weinig tijd vergt, maar wat wel even moet gebeuren. Zeker wanneer u van aanbieder wisselt, of wanneer u verhuist is een goede administratie belangrijk. Vooral in gevallen waarbij de oude of nieuwe energieleverancier moeilijk doet over eindafrekeningen is het verstandig om bewijzen in huis te hebben. Dat klinkt allemaal nogal zwaar, maar even een fotootje maken van de meter is al voldoende om sterk te staan als er onverhoopt onenigheid ontstaat. Bij een overstap komt een medewerker van het meetbedrijf de standen ook opnemen. U bent daar gewoon bij aanwezig, dus dit gaat eigenlijk altijd op de juiste manier.

Meterstanden bij verhuizing

Bij een verhuizing is het de bedoeling om de meterstanden binnen vijf werkdagen door te geven aan de leverancier. Bent u tijdens of rond uw verhuizing ook gewisseld van aanbieder dan brengt u als u slim bent beide partijen van de meterstanden op de hoogte. Dit is niet verplicht, maar het voorkomt misverstanden en gedoe achteraf.

Andere partijen

Vooral bij een verhuizing kunnen er nog andere partijen dan de energiemaatschappij zijn die belang hebben bij de actuele meterstanden. Uiteraard de kopers van uw oude woning als het

een koophuis betreft. Ga tijdens de sleuteloverdracht dus even rustig met hen zitten om de meterstanden door te nemen. Wanneer uw woning een huurwoning is heeft u natuurlijk niet te maken met kopers. In dat geval is de verhuurder degene waarmee u de meterstanden opneemt bij vertrek. Laat de verhuurder zijn handtekening zetten onder de standen die u samen hebt opgenomen. Op die manier hebt u zwart op wit hoeveel energie u hebt gebruikt tijdens uw huurperiode. Het lijkt misschien wat overdreven, maar onenigheid tussen huurders en verhuurders komt vaker voor dan u denkt. Met name tijdens de afwikkeling van de huur.

Nieuwbouwwoningen en energie

Bij elke overstap van de ene naar de andere energieleverancier rijzen er vragen. Op zich hoeft u zich over het hele overstaptraject geen zorgen te maken omdat wij u al het werk uit handen nemen als u de overstap bij ons regelt. Toch begrijpen we best dat u sommige vragen graag beantwoord ziet. Want hoe werkt het eigenlijk als je een nieuwbouwwoning betrekt. Is alles daar al geregeld en verschilt een verhuizing naar een nieuwbouwwoning van een verhuizing naar een ouder huis?

Contact met de aannemer

De aannemer die het bouwproject coördineert is bij nieuwbouw meestal het eerste aanspreekpunt voor de nieuwe bewoners. In principe is dit ook het geval bij vragen over de energieleveranties. Bij een nieuwbouwproject moet er een nieuwe aansluiting aangevraagd worden, en de persoon die dat regelt is de aannemer, tenminste als het om een woningproject met meerdere woningen gaat. Als u behoorlijk op tijd, bijvoorbeeld bij het tekenen van het contract, aan de aannemer laat weten welke energieleverancier uw voorkeur heeft kan hij daar rekening mee houden en gaan er geen dingen door elkaar lopen. Stel dat u een nieuwbouwwoning laat bouwen waarbij geen andere nieuwe woningen in hetzelfde project zitten dan is het vaak aan te raden om vroeg te overleggen over de energieleveranties. De aannemer die een opzichzelfstaand huis bouwt heeft voor de oplevering namelijk ook al energie nodig.

Eigengebouwd huis

Je hebt van die mensen, die zijn zo verschrikkelijk handig… Misschien hoort u ook wel bij de categorie van mensen met twee rechterhanden en heeft u zelf uw eigen droomhuis gebouwd. In dat geval is er voor u geen aannemer om op terug te vallen bij vragen. Dat betekent dat u zelf moet zorgen voor de energieaansluiting. Dat kan ontzettend gemakkelijk via de website aansluitingen.nl. Is de aansluiting geregeld dan kiest u gewoon voor de energieleverancier met de beste voorwaarden.

Waar let u op bij een verhuizing?
5 (100%) 1 vote