‘Overvallen’ door energiemaatschappij?

In de energiemarkt gaat veel geld om. Dat is onder andere te merken aan de agressiviteit waarmee sommige energiemaatschappijen potentiële klanten benaderen. Het kan zijn dat u bijvoorbeeld gebeld wordt met de vraag om over te stappen naar de maatschappij van de beller. Veel mensen voelen zich door een dergelijke werkwijze overvallen, en zeggen soms ongewild toe dat ze wel willen overstappen. Vaak krijgen consumenten vijf minuten na het gesprek al spijt. Deze manier van klanten benaderen verdient dan ook zeker niet de schoonheidsprijs.

Bent u toch ingegaan op een aanbieding naar aanleiding van een dergelijk gesprek dan kunt u deze ongedaan laten maken. Juridisch gezien was er namelijk een ‘discrepantie tussen uw wil en uw verklaring’. Simpel gezegd wilde u helemaal niet overstappen, maar was u overrompeld door het telefoontje.

Hoe maak ik een telefonische overstap ongedaan?

Wanneer u in een dergelijke situatie belandt is het een schrale troost dat u niet de enige bent. Gelukkig zijn er mogelijkheden om de overhaaste overstap ongedaan te maken: u stuurt een aangetekende brief naar de nieuwe leverancier waarin u meldt dat u de overeenkomst ongedaan wilt maken. Ook moet u uw huidige leverancier laten weten dat u helemaal niet overstapt. Omdat bedrijven niet zitten te wachten op verhalen over een agressieve manier van klantenwerving in de pers zal de leverancier de overeenkomst in de meeste gevallen ongedaan maken. Sterker nog, wettelijk gezien heeft u vanaf het moment dat u de bevestiging van de overstap ontvangt nog zeven dagen om de overeenkomst ongedaan te maken.

Wanneer de leverancier die u heeft benadert niet mee wil werken aan de ontbinding van de overeenkomst kunt u verschillende dingen doen. U dreigt contact op te nemen met de consumentenbond of een consumentenprogramma op televisie (bijvoorbeeld Radar), u kunt contact opnemen met de Nederlandse Mededingingsautoriteit of met de geschillencommissie Energie.

‘Overvallen’ door energiemaatschappij?
5 (100%) 1 vote