Het opnemen van de meterstanden

Het opnemen van de meterstanden is een klusje dat weinig tijd vergt, maar wat wel even moet gebeuren. Zeker wanneer u van aanbieder wisselt, of wanneer u verhuist is een goede administratie belangrijk. Vooral in gevallen waarbij de oude of nieuwe energieleverancier moeilijk doet over eindafrekeningen is het verstandig om bewijzen in huis te hebben. Dat klinkt allemaal nogal zwaar, maar even een fotootje maken van de meter is al voldoende om sterk te staan als er onverhoopt onenigheid ontstaat. Bij een overstap komt een medewerker van het meetbedrijf de standen ook opnemen. U bent daar gewoon bij aanwezig, dus dit gaat eigenlijk altijd op de juiste manier.

Meterstanden bij verhuizing

Bij een verhuizing is het de bedoeling om de meterstanden binnen vijf werkdagen door te geven aan de leverancier. Bent u tijdens of rond uw verhuizing ook gewisseld van aanbieder dan brengt u als u slim bent beide partijen van de meterstanden op de hoogte. Dit is niet verplicht, maar het voorkomt misverstanden en gedoe achteraf.

Andere partijen

Vooral bij een verhuizing kunnen er nog andere partijen dan de energiemaatschappij zijn die belang hebben bij de actuele meterstanden. Uiteraard de kopers van uw oude woning als het een koophuis betreft. Ga tijdens de sleuteloverdracht dus even rustig met hen zitten om de meterstanden door te nemen. Wanneer uw woning een huurwoning is heeft u natuurlijk niet te maken met kopers. In dat geval is de verhuurder degene waarmee u de meterstanden opneemt bij vertrek. Laat de verhuurder zijn handtekening zetten onder de standen die u samen hebt opgenomen. Op die manier hebt u zwart op wit hoeveel energie u hebt gebruikt tijdens uw huurperiode. Het lijkt misschien wat overdreven, maar onenigheid tussen huurders en verhuurders komt vaker voor dan u denkt. Met name tijdens de afwikkeling van de huur.

Het opnemen van de meterstanden
1.3 (25%) 12 votes