Help! Mijn meterstanden kloppen niet!

Bij een overstap van uw oude naar uw nieuwe energieleverancier krijgt u op een gegeven moment de zogenaamde eindafrekening. Dat klinkt gevaarlijk, maar dat valt op zich mee. De eindafrekening is de rekening waarin uw oude energiemaatschappij inzichtelijk maakt hoeveel energie u gedurende de contractperiode hebt afgenomen en of dit overeenkomt met het bedrag dat u al hebt betaalt. Meestal zit er een klein beetje verschil tussen de uiteindelijke afrekening en het bedrag dat al is betaalt. Dat betekent dus dat u ofwel een klein beetje geld terugkrijgt, ofwel dat u een klein beetje geld bij moet leggen.

Als er iets fout gaat

Heel soms komt het voor dat iemand zich bijna verslikt als hij de eindafrekening onder ogen krijgt. Het bedrag is dan zo afwijkend dat er wel iets fout gegaan moet zijn. die reactie is op zich begrijpelijk, maar in dat soort gevallen is het in eerste instantie heel belangrijk dat u uw eigen energieverbruik eens kritisch onder de loep neemt. Kan het toch niet zo zijn dat u wellicht onbewust meer energie hebt verbruikt dan u dacht? Wanneer u er echt zeker van bent dat er ergens iets fout is met uw meter, en dat dit de reden is voor de afwijkende rekening kunt u een meteropnemer laten komen die de meter checkt. Dit doet deze persoon echter niet gratis, dus de arbeidskosten moet u voor lief nemen.

Verschil meterstanden nieuwe en oude bewoner

De kans dat de meter, zoals hierboven geschetst, niet goed werkt is niet zo heel groot. Wat vaker voorkomt is dat er een verschil ontstaat tijdens de afwikkeling van een verhuizing. In dat geval heeft de oude bewoner een andere meterstand doorgegeven dan de nieuwe bewoner. Die afwijking kan invloed hebben op de hoogte van uw eindafrekening. De netbeheerder zal dan een schatting maken. Bent u het niet eens met de schatting? Op uw kosten kan er een meting worden gedaan.

Help! Mijn meterstanden kloppen niet!
Beoordeel